PSYCHOLOG SZKOLNY

Specyfika pracy psychologa w szkole polega na dużej różnorodności, co wymaga od psychologa szerokiego spektrum umiejętności i podejmowanych działań. Działania te mają charakter: diagnostyczny, terapeutyczny, psychoedukacyjny, wychowawczy, profilaktyczny, interwencyjny, mediacyjny i organizacyjny. Zadania podejmowane przez psychologa  w szkole są złożone, gdyż dotyczą ucznia, zespołu klasowego oraz nauczycieli i rodziców. Wszystkie służą jednak budowaniu dobrych relacji w szkole.

Czym zajmuje się psycholog szkolny?

  • diagnozą potencjalnych możliwości ucznia,
  • analizą przyczyn niepowodzeń szkolnych oraz negatywnego zachowania ucznia,
  • działaniami profilaktycznymi w celu zapobiegania pojawianiu się problemów,
  • doradztwem w zakresie wyboru kierunku dalszego kształcenia i zawodu,
  • współpracą z rodzicami,
  • współpracą z nauczycielami i wychowawcami klas (zajęcia integracyjne, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów klasowych),
  • współpracą z instytucjami,
  • organizowaniem warsztatów, mających na celu rozwijanie i wspieranie zainteresowań i umiejętności uczniów.

Drogi uczniu!

Jeśli:

  • masz jakiś problem i nie wiesz z kim o tym porozmawiać,
  • czujesz się samotny,
  • masz jakiś sekret/ tajemnicę i chcesz się z tym kimś podzielić,
  • boisz się chodzić do szkoły,
  • nie czujesz się dobrze, komfortowo w swojej klasie,
  • czujesz się odizolowany od rówieśników albo wpadłaś/ wpadłeś w towarzystwo, które robi rzeczy, które Ci się nie podobają (uważasz, że są złe),
  • ktoś Ci dokucza, wyzywa, wyśmiewa, grozi, wymusza od Ciebie pieniądze itp.,
  • masz inne problemy w relacjach z rówieśnikami lub osobami dorosłymi (rodzicami, nauczycielami),
  • masz trudności w nauce,
  • martwisz się sytuacją w domu rodzinnym,
  • masz problem z kontrolowaniem agresji,
  • zrobiłeś coś, czego bardzo żałujesz,
  • jesteś nieśmiała/ ły i bardzo chcesz to zmienić,
  • po prostu chcesz o coś spytać,

Przyjdź – razem spróbujemy znaleźć najlepsze rozwiązanie Twojego problemu.

Rozmowa może sprawić, że znajdziesz sposoby rozwiązania nurtujących Cię problemów. Twoje problemy nie świadczą o tym, że jesteś inna/y, gorsza/y. Inni też mają problemy. Wszyscy ludzie je mają. Jesteś odważna/y, bo umiesz przyznać się samemu przed sobą, że nie potrafisz sobie z czymś poradzić. Rozmowa to dojrzała i właściwa decyzja.

Jak zapisać się do psychologa?

Do psychologa szkolnego możesz iść sam/a w godzinach jego pracy. Nie musisz w tym celu mieć zgody rodziców, czy opiekunów.

Tajemnica zawodowa

Idąc do psychologa możesz zastanawiać się, czy to, o czym będziecie rozmawiać zostanie między Wami.

Psychologa obowiązuje tak zwana tajemnica zawodowa, oznacza to, że psycholog nie może opowiadać innym o tym, czego dowiaduje się od Ciebie. Jednak, jeśli psycholog spotyka się z osobą niepełnoletnią to o pewnych sprawach musi rozmawiać z jej rodzicami lub opiekunami. Psycholog musi poinformować rodziców jeśli dziecku grozi jakieś niebezpieczeństwo. Z reguły powinien też poinformować rodziców o ogólnym przebiegu spotkań, na przykład o samopoczuciu dziecka, jednak nie musi dzielić się z nimi szczegółami, dotyczącymi tych spotkań.

Na spotkaniu możesz zapytać psychologa o to, co zostanie między Wami, a o czym musi poinformować rodziców.

 Drogi rodzicu/ opiekunie!

Jeśli:

  • martwi Cię zachowanie Twojego dziecka,
  • niepokoją Cię jego wyniki w nauce,
  • coś się dzieje w Twojej rodzinie i boisz się, jaki to będzie miało wpływ na Twoje dziecko,
  • zachowanie Twojego dziecka nagle się zmieniło, a nie wiesz dlaczego,
  • Twoje dziecko jest nieśmiałe lub agresywne i chciałbyś mu pomóc to zmienić,
  • chciałbyś poprawić lub pogłębić relacje ze swoim dzieckiem,
  • nauczyciele zwracają uwagę, że w szkole z dzieckiem się coś dzieje (ma problemy

z koncentracją, ma trudności w nauce, łatwo wpada w gniew, ma trudności

z przestrzeganiem dyscypliny, jest lękliwe lub wycofane itd.),

  • Twoje dziecko zachowało się tak, że czujesz się zaskoczony i chcesz się upewnić czy wszystko jest w porządku,
  • chcesz zasięgnąć porady dotyczącej placówek specjalistycznych (diagnostycznych i leczących) oraz instytucji świadczącej pomoc dziecku i rodzinie.

Przyjdź – naszym wspólnym celem jest dobro ucznia.

Moja praca bez Pani/Pana udziału nie przyniesie oczekiwanych efektów. Pewnie czasem Panią/Pana dziwi, niepokoi, a może nawet złości, że zapraszam Panią/Pana na rozmowę. A może obawia się Pani/Pan, że będzie oceniany jako rodzic. To są zupełnie naturalne odczucia. Jako rodzic/ opiekun jest Pani/Pan najważniejszy dla swojego dziecka i dlatego tak ważne jest, żebyśmy wspólnie starali się znaleźć rozwiązanie.

Scroll to Top
Skip to content