PSYCHOLOG SZKOLNY
Specyfika pracy psychologa w szkole polega na dużej różnorodności, co wymaga od psychologa szerokiego spektrum umiejętności i podejmowanych działań. Działania te mają charakter: diagnostyczny, terapeutyczny, psychoedukacyjny, wychowawczy, profilaktyczny, interwencyjny, mediacyjny i organizacyjny. Zadania podejmowane przez psychologa w szkole są złożone, gdyż dotyczą ucznia, zespołu klasowego oraz nauczycieli i rodziców. Wszystkie służą jednak budowaniu dobrych relacji w szkole.
Czym zajmuje się psycholog szkolny?
- diagnozą potencjalnych możliwości ucznia,
- analizą przyczyn niepowodzeń szkolnych oraz negatywnego zachowania ucznia,
- działaniami profilaktycznymi w celu zapobiegania pojawianiu się problemów,
- doradztwem w zakresie wyboru kierunku dalszego kształcenia i zawodu,
- współpracą z rodzicami,
- współpracą z nauczycielami i wychowawcami klas (zajęcia integracyjne, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów klasowych),
- współpracą z instytucjami,
- organizowaniem warsztatów, mających na celu rozwijanie i wspieranie zainteresowań i umiejętności uczniów.
Drogi uczniu!
Jeśli:
- masz jakiś problem i nie wiesz z kim o tym porozmawiać,
- czujesz się samotny,
- masz jakiś sekret/ tajemnicę i chcesz się z tym kimś podzielić,
- boisz się chodzić do szkoły,
- nie czujesz się dobrze, komfortowo w swojej klasie,
- czujesz się odizolowany od rówieśników albo wpadłaś/ wpadłeś w towarzystwo, które robi rzeczy, które Ci się nie podobają (uważasz, że są złe),
- ktoś Ci dokucza, wyzywa, wyśmiewa, grozi, wymusza od Ciebie pieniądze itp.,
- masz inne problemy w relacjach z rówieśnikami lub osobami dorosłymi (rodzicami, nauczycielami),
- masz trudności w nauce,
- martwisz się sytuacją w domu rodzinnym,
- masz problem z kontrolowaniem agresji,
- zrobiłeś coś, czego bardzo żałujesz,
- jesteś nieśmiała/ ły i bardzo chcesz to zmienić,
- po prostu chcesz o coś spytać,
Przyjdź – razem spróbujemy znaleźć najlepsze rozwiązanie Twojego problemu.
Rozmowa może sprawić, że znajdziesz sposoby rozwiązania nurtujących Cię problemów. Twoje problemy nie świadczą o tym, że jesteś inna/y, gorsza/y. Inni też mają problemy. Wszyscy ludzie je mają. Jesteś odważna/y, bo umiesz przyznać się samemu przed sobą, że nie potrafisz sobie z czymś poradzić. Rozmowa to dojrzała i właściwa decyzja.
Jak zapisać się do psychologa?
Do psychologa szkolnego możesz iść sam/a w godzinach jego pracy. Nie musisz w tym celu mieć zgody rodziców, czy opiekunów.
Tajemnica zawodowa
Idąc do psychologa możesz zastanawiać się, czy to, o czym będziecie rozmawiać zostanie między Wami.
Psychologa obowiązuje tak zwana tajemnica zawodowa, oznacza to, że psycholog nie może opowiadać innym o tym, czego dowiaduje się od Ciebie. Jednak, jeśli psycholog spotyka się z osobą niepełnoletnią to o pewnych sprawach musi rozmawiać z jej rodzicami lub opiekunami. Psycholog musi poinformować rodziców jeśli dziecku grozi jakieś niebezpieczeństwo. Z reguły powinien też poinformować rodziców o ogólnym przebiegu spotkań, na przykład o samopoczuciu dziecka, jednak nie musi dzielić się z nimi szczegółami, dotyczącymi tych spotkań.
Na spotkaniu możesz zapytać psychologa o to, co zostanie między Wami, a o czym musi poinformować rodziców.
Drogi rodzicu/ opiekunie!
Jeśli:
- martwi Cię zachowanie Twojego dziecka,
- niepokoją Cię jego wyniki w nauce,
- coś się dzieje w Twojej rodzinie i boisz się, jaki to będzie miało wpływ na Twoje dziecko,
- zachowanie Twojego dziecka nagle się zmieniło, a nie wiesz dlaczego,
- Twoje dziecko jest nieśmiałe lub agresywne i chciałbyś mu pomóc to zmienić,
- chciałbyś poprawić lub pogłębić relacje ze swoim dzieckiem,
- nauczyciele zwracają uwagę, że w szkole z dzieckiem się coś dzieje (ma problemy
z koncentracją, ma trudności w nauce, łatwo wpada w gniew, ma trudności
z przestrzeganiem dyscypliny, jest lękliwe lub wycofane itd.),
- Twoje dziecko zachowało się tak, że czujesz się zaskoczony i chcesz się upewnić czy wszystko jest w porządku,
- chcesz zasięgnąć porady dotyczącej placówek specjalistycznych (diagnostycznych i leczących) oraz instytucji świadczącej pomoc dziecku i rodzinie.
Przyjdź – naszym wspólnym celem jest dobro ucznia.
Moja praca bez Pani/Pana udziału nie przyniesie oczekiwanych efektów. Pewnie czasem Panią/Pana dziwi, niepokoi, a może nawet złości, że zapraszam Panią/Pana na rozmowę. A może obawia się Pani/Pan, że będzie oceniany jako rodzic. To są zupełnie naturalne odczucia. Jako rodzic/ opiekun jest Pani/Pan najważniejszy dla swojego dziecka i dlatego tak ważne jest, żebyśmy wspólnie starali się znaleźć rozwiązanie.