Jak motywować i wspierać uczniów do systematycznego uczenia się poza szkołą z uwzględnieniem zasad higieny pracy i jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci?

Szanowni Rodzice.

W związku z czasowym ograniczeniem funkcjonowania jednostek systemu oświaty, zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, obecnie na okres od 12 do 25 marca br. zawieszone zostały zajęcia dydaktyczno – wychowawcze w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych.

Przez najbliższy czas musimy zrobić wszystko, aby zapobiec szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce. Stąd szerokie działania rządu – takie jak zawieszenie zajęć w szkołach, przedszkolach, placówkach oświatowych, żłobkach i na uczelniach, a także odwołanie imprez masowych

W związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno – wychowawczych nauczyciele w najbliższym czasie wspierają uczniów i przekazują im materiały do samodzielnej pracy w domu.

Podczas pracy zdalnej z uczniami, nauczyciele przygotowują i wykorzystują materiały pogłębiające, utrwalające zdobytą przez uczniów wiedzę i umiejętności, wpływają na rozwijanie ich zainteresowań (zadania nie powinny angażować uczniów dłużej niż 3 do 5 godzin dziennie).


Ze względu na zawieszenie zajęć w szkole, zgodnie z zaleceniem MEN, pragniemy podzielić się sugestiami dotyczącymi nauki młodzieży w domu. W związku z tym, że nauka ma charakter samodzielnej pracy w domu uczeń musi mieć zagwarantowany dostęp do komputera i internetu.

Jak zorganizować młodzieży warunki do nauki w domu
1. Wspierać młodzież w utrzymaniu „szkolnego” trybu dnia, czyli wstawania o tej samej porze i nauki w godzinach odbywania zajęć w szkole (wykonywania zalecanych zadań lub odbywania zajęć z nauczycielami online). To, co pomaga dziecku zmobilizować się do pracy, to dobra organizacja czasu nauki. Bardzo ważny jest stabilny harmonogram.
2. W miarę możliwości zapewnić miejsce do nauki sprzyjające skupieniu i efektywnej pracy, miejsce, gdzie jest cicho i spokojnie, gdzie dziecko może się skoncentrować i nic go nie rozprasza, gdzie w tle nie jest włączony telewizor.
3. Zachęcać młodzież do higienicznego trybu nauki (poranna higiena, śniadanie, krótkie przerwy w czasie nauki, najlepiej ruchowe).
4. Ograniczać czynniki zakłócające naukę, np. korzystanie przez młodzież z różnych form rozrywki w czasie przerw w nauce (gry, You Tube, portale), nie obciążać młodzieży w czasie przeznaczonym na naukę innymi obowiązkami.

Jak motywować i wspierać młodzież do systematycznego uczenia się poza szkołą
1. Okazywać zainteresowanie nauką swoich dzieci, ich sukcesami i trudnościami.
2. Chwalić swoje dzieci za wytrwałość i systematyczność. Duży wpływ na motywację ma także pozytywna ocena rezultatów własnej pracy. Każdy lubi, gdy jego starania są doceniane. Pamiętajmy więc, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby chwalić je nawet za drobne postępy. Nie stawiajmy dziecku zbyt wygórowanych wymagań, swoje oczekiwania dostosujmy do jego możliwości.
3. Uświadamiać uczniom wartość i znaczenie odbywania nauki w domu dla ich wiedzy i umiejętności.


Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci.
1. Monitorować cel i czas korzystania przez młodzież z sieci internetowej.
2. Zachęcać do odpowiedzialnego, bezpiecznego i zgodnego z prawem korzystania z Internetu.

Współpracujmy ze szkołą. Pamiętajmy, że nauczyciel to sprzymierzeniec w procesie edukacji dziecka.
Podsumowując, jeśli chcesz pomóc dziecku zwiększyć motywację do nauki:
– podkreślaj znaczenie nauki w życiu człowieka,
– powtarzaj myśl, że nauka jest celem sama w sobie,
– nie przypisuj zbyt dużej wagi ocenom,
– wyrażaj się pozytywnie o szkole i o nauczycielach,
– doceniaj pracę i samodzielność,
– dostrzegaj osiągnięcia dziecka,
– nie krytykuj, nie oceniaj,
– pomagaj, ale nie wyręczaj,
– nie wyśmiewaj niepowodzeń, ale wskaż jak można uczyć się na błędach,
– nie stawiaj wymagań wobec dziecka ponad jego możliwości,
– nie wyprzedzaj materiału szkolnego,
– pokazuj praktyczne zastosowania informacji zdobytych w szkole,
– wzbudzaj w dziecku zainteresowania wieloma dziedzinami życia,
– stwórz warunki do poszerzenia wiedzy i doświadczeń dziecka,
– pomagaj w rozwinięciu umiejętności potrzebnych w nauce (czytanie, zapamiętywanie, notowanie, koncentracja uwagi i inne),
– wspieraj!

Jeżeli będziecie Państwo potrzebowali naszej pomocy, informacji, wsparcia w związku ze zdalnym nauczaniem lub sprawami wychowawczymi, prosimy o kontakt przez e-dziennik. Udzielimy ich w miarę naszych możliwości.

Życzę Państwu zdrowia i wytrwałości.

Beata Standerska – pedagog szkolny

Scroll to Top
Skip to content