Koncepcja Pracy Szkoły
Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Powstania Styczniowego w Małogoszczu
Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Powstania Styczniowego w Małogoszczu rozpoczęłodziałalność 1 września 1991 r. jako szkoła samorządowa. Na mocy uchwały Rady Miejskiej 22 czerwca2007r. szkoła otrzymała sztandar i imię Bohaterów Powstania Styczniowego. Liceum wchodzi w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Małogoszczu. Budynek szkoły znajduje się przy ulicy 11 Listopada 14b. Szkoła dysponuje nowoczesną bazą lokalową, w skład której wchodzi pełnowymiarowa hala sportowa, pracownia komputerowa i językowa, biblioteka oraz 9 sal lekcyjnych wyposażonych w sprzęt multimedialny. Uczniowie mają do dyspozycji stołówkę i sklepik. W trosce o bezpieczeństwo uczniów szkoła ma zainstalowany monitoring wizyjny a uczniowie mogą korzystać z opieki higienistki szkolnej oraz pedagoga. Uczniowie mogą korzystać z dowozu autobusem szkolnym. Kadrę szkoły stanowią nauczyciele dyplomowani z wieloletnim stażem, zaangażowani w swoją pracę, wspierający uczniów w ich rozwoju edukacyjnym i realizujący różnorodne projekty..
- Zapewnienie wysokiego poziomu nauczania umożliwiającego przygotowanie młodzieży do egzaminu maturalnego i kontynuowanie nauki na studiach; opanowanie dwóch języków obcych i swobodne posługiwanie się technikami informacyjnymi.
- Rozwój indywidualnych zdolności, talentów i zainteresowań młodzieży poprzez udział w różnorodnych projektach edukacyjnych i zajęciach pozalekcyjnych,
- Kształtowanie u młodzieży postaw prospołecznych, patriotycznych i obywatelskich.
- Propagowanie zdrowego stylu życia bez uzależnień; popieranie zachowań asertywnych i ciekawych form spędzania wolnego czasu (sport, rekreacja, turystyka).
- Zachęcanie do poszerzania wiedzy i ciągłego doskonalenia się.
- Otaczanie uczniów opieką psychologiczno – pedagogiczną.
- Wspieranie rodziców w wychowywaniu młodzieży.
- Promowanie osiągnięć i sukcesów uczniów.
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym; promowanie wartości edukacji i wykształcenia wśród uczniów lokalnych gimnazjów.
- Rozwój zawodowy kadry pedagogicznej
- oferta edukacyjna dostosowana do potrzeb uczniów,
- zajęcia przygotowujące uczniów do egzaminu maturalnego,
- przeprowadzanie próbnych matur (CKE, Echo Dnia i UJK, wydawnictwa Operon, Zamkor, Tutor)
- przygotowanie do konkursów i olimpiad,
- ciekawe formy i metody pracy,
- wycieczki edukacyjne,
- projekty edukacyjne,
- zajęcia dla młodzieży na uczelniach wyższych.
- monitoring wizyjny,
- dyżury międzylekcyjne,
- bezpieczny dowóz do szkoły,
- zapewniamy opiekę higienistki szkolnej,
- kontrolujemy osoby obce pojawiające się na terenie szkoły,
- przeprowadzamy próbne ewakuacje szkoły,
- prelekcje policji na temat bezpieczeństwa.
- nowoczesna baza lokalowa,
- nauka w systemie jednozmianowym,
- liczebność klas,
- nowoczesne wyposażenie pracowni przedmiotowych, sprzęt multimedialny, pracownia językowa i komputerowa,
- pełnowymiarowa hala sportowa,
- dobrze wyposażona biblioteka z dostępem do internetu,
- stołówka,
- sklepik szkolny,
- dziennik elektroniczny.
- współpracujemy z uczelniami wyższymi,
- organizujemy zajęcia przygotowujące do matury z każdego przedmiotu,
- działają koła zainteresowań: dziennikarskie, fizyczne, językowe, sportowo – rekreacyjne, filmowe,
- prowadzimy preorientację zawodową.
Nasi uczniowie:
- biorą udział w konkursach oraz zawodach sportowych,
- współredagują miesięcznik „Nasza Gmina”,
- biorą udział w uroczystościach środowiskowych,
- inicjują akcje charytatywne,
- biorą udział w projektach edukacyjnych,
- organizujemy zawody sportowe oraz konkursy tematyczne dla uczniów gimnazjów,
- promujemy znaczenie edukacji i wykształcenia oraz propagujemy różne formy aktywności (w zakresie kultury, sportu, turystyki) wśród uczniów szkół gimnazjalnych,
- szkoła ma wypracowane tradycje: święto patrona, dzień otwarty, wigilie szkolne, akademie
- patriotyczne, wycieczki, wyjazdy kulturalne, dyskoteki, studniówka, półmetek,
- informacje o życiu szkoły w prasie, na stronie internetowej szkoły, profilu społecznościowym,
- interesujemy się losami absolwentów.
- integrujemy społeczność szkolną poprzez wspólne spędzanie wolnego czasu, wspólne świętowanie i
- podejmowanie działań na rzecz szkoły,
- traktujemy uczniów indywidualnie,
- zapewniamy podział na grupy przedmiotowe oraz grupy językowe zgodnie z potrzebami uczniów,
- wspieramy uczniów w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych (pomoc pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy).
- rozwijamy postawy patriotyczne, prozdrowotne, asertywne i empatyczne naszych uczniów, dbamy
- kształtowanie pożądanych społecznie postaw młodzieży,
- uczniowie uczą się podejmować decyzje i brać odpowiedzialność za siebie i innych działając w samorządzie szkolnym,
- wspieramy uczniów w poszukiwaniu własnej drogi życiowej i kształtowaniu swojej tożsamości,
- poznają kulturę innych narodów ucząc się języków obcych,
- posługują się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi,
- poznają podstawy ekonomii i przedsiębiorczości.
- wszyscy nasi nauczyciele są nauczycielami dyplomowanymi z długoletnim stażem,
- nauczyciele uczestniczą w doskonaleniu zawodowym,
- współpracujemy z uczelniami oraz instytucjami wspierającymi nauczycieli w realizacji zadań szkoły.
- pedagog oraz wychowawcy udzielają zainteresowanym rodzicom porad w sprawach wychowawczych; służą rozmową oraz dostępną literaturą,
- opracowujemy listy otwarte i prelekcje dla rodziców, których tematyka dotyczy najczęstszych zagrożeń oraz problemów młodzieży,
- organizujemy dla rodziców prelekcje ekspertów zewnętrznych dotyczące działań profilaktycznych,
- umożliwiamy kontakty z instytucjami wspierającymi rodziców w rozwiązywaniu problemów
Mając na względzie przygotowanie młodego człowieka do aktywnego życia we współczesnym świecie pragniemy aby uczeń kończący naszą szkołę:
- był dobrze przygotowany do egzaminu maturalnego i dalszej drogi edukacyjnej oraz obowiązków
- zawodowych, potrafił korzystać z różnych źródeł informacji, posiadał umiejętności zdobywania,
- przetwarzania i wykorzystywania wiedzy,
- umiał samodzielnie, twórczo i krytyczne myśleć,
- rozwijał własne zdolności (intelektualne, sportowe i artystyczne) oraz cechy charakteru takie jak:
- odporność psychiczna, cierpliwość, zmysł organizacyjny, zaangażowanie, tolerancja itp. i potrafił je wykorzystywać dla samorealizacji,
- znał języki obce, był otwarty na poznawanie innych kultur, był Europejczykiem ale także świadomym swej tożsamości narodowej Polakiem,
- był otwarty na kontakty z innymi i potrafił współpracować w zespole,
- miał potrzebę aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i znał dziedzictwo kultury narodowej,
- był dojrzały i potrafił pełnić role społeczne, odnajdywał się w przemianach współczesnego świata,
- brał aktywny udział w życiu społeczeństwa, znał prawa i obowiązki obywatela w demokratycznym państwie, był wrażliwy na potrzeby innych i gotowy do niesienia pomocy,
- był świadomy zagrożeń cywilizacyjnych, szanował przyrodę aby zachować ją dla przyszłych pokoleń.