W bieżącym roku szkolny nasze liceum realizowało projekt „Szkoła Pozytywnych Myśli – Bezpieczeństwo Online”.
Projekt opierał się na kilku ważnych założeniach.
- Problemy ze zdrowiem psychicznym pojawiające się w dzieciństwie w znaczący sposób wpływają na rozwój człowieka i jego funkcjonowanie w dorosłym życiu.
- Szkoła ma istotny wpływ na zachowanie i rozwój dzieci i młodzieży.
- Nauczyciele mogą skutecznie promować zdrowie psychiczne.
- Kształtowanie umiejętności psychospołecznych jest możliwe i konieczne. Podstawowe umiejętności psychospołeczne można kształtować już u małych dzieci.
Celem głównym projektu było:
Wzmacnianie potencjału zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży poprzez przygotowanie nauczycieli i rodziców do podejmowania działań w obszarze zdrowia psychicznego.
Cele szczegółowe:
- wzbogacenie wiedzy nauczycieli na temat zdrowia psychicznego,
- wzmocnienie szkoły, nauczycieli, a docelowo uczniów w zakresie radzenia sobie z zagrożeniami zdrowia psychicznego,
- budowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami,
- promowanie wartości zdrowia psychicznego.
Przystąpienie do projektu oznaczało włączenie się w proponowane działania, wśród których znalazły się:
- szkolenie wstępne dla koordynatorów szkolnych projektu;
- warsztaty (tematyka do wyboru: bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w sieci, emocje i zachowania autoagresywne);
- koordynowanie w szkole działań związanych z promocją zdrowia psychicznego;
- przeprowadzenie spotkania informacyjnego dla rady pedagogicznej lub rodziców zgodnego z tematyką projektu;
- opracowanie scenariusza zajęć dla uczniów w oparciu o tematykę projektu, przeprowadzenie tych zajęć oraz umieszczenie scenariusza na platformie projektu;
- zorganizowanie i przeprowadzenie szkolnych działań związanych z promocją zdrowia psychicznego
Uczniowie:
- zapoznali się z wiedzą na temat zdrowia psychicznego,
- zyskali umiejętności dbania o zdrowie psychiczne,
- wzięli udział w konkursach szkolnych.
Działania realizowane w naszej szkole w ramach projektu:
- Szkolenie nauczycieli – rada szkoleniowa „Szkoła Pozytywnych Myśli – Bezpieczeństwo online” – wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja (założenia i cele projektu, bezpieczeństwo w sieci, hejt, scenariusze lekcji wychowawczych)
- Multimedialne spotkanie profilaktyczne dla rodziców prowadzone przez pracownika Centrum Edukacji „MERITUS” nt. „Stop cyberprzemocy. Prawo w sieci internetowej”
- Realizacja projektu „STOP PRZEMOCY” – cykl spotkań uczniów kl. II b LO z uczniami SP i PG w Małogoszczu na temat stosowania agresji, przemocy rówieśniczej i cyberprzemocy oraz skutków takiego postępowania. – wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna.
- Spotkanie informacyjno – profilaktyczne z policjantem KWP w Kielcach i przedstawicielem platformy ALLEGRO nt. „Bezpieczne zakupy w sieci”.
- Spotkanie profilaktyczne z policjantem KPP w Jędrzejowie nt. „Bezpieczeństwo w sieci. Stop cyberprzemocy”
- Multimedialne zajęcia profilaktyczne dla uczniów prowadzone przez pracownika Centrum Edukacji „MERITUS” nt. „Stop cyberprzemocy. Prawo w sieci internetowej”
- Promocja zdrowia psychicznego poprzez wyeksponowanie tablicy informacyjnej dotyczącej tematyki bezpieczeństwa w sieci.
- Przeprowadzenie lekcji wychowawczych o tematyce bezpiecznego korzystania z Internetu, szacunku do innych i poszanowania godności drugiego człowieka, umiejętności komunikowania się między sobą, prawidłowego odczytywania swoich stanów emocjonalnych oraz rozwiązywania konfliktów:
- „Stop cyberprzemocy . Gdzie jest Mimi?”.
- „Bezpieczeństwo w sieci”.
- „Jak być bezpiecznym w sieci?”
- „Jak reagować na hejt?”
- „Hejt – mowa nienawiści”
- „Jak radzić sobie z emocjami?
- „Poczucie własnej wartości i godności”
- „Jak zbudować dobre relacje z innymi ludźmi?”
- „Konflikty – jak im zapobiegać, jak je rozładować?”
- „Sztuka porozumiewania się – bariery komunikacyjne”
9. Konkurs plastyczny pt. „HEJT – MOWA NIENAWIŚCI”
10. Konkurs literacki pt. „HEJT – MOWA NIENAWIŚCI”
Przeprowadzone konkursy miały na celu:
- Rozwijanie oraz pobudzanie aktywności i inwencji twórczej młodzieży.
- Zwrócenie uwagi społeczności szkolnej i przeciwdziałanie problemowi dyskryminacji wśród uczniów, przejawiającej się w rzeczywistej i internetowej mowie nienawiści i cyberprzemocy.
- Przybliżenie i zainteresowanie uczniów i młodzieży problematyką zdrowia psychicznego, dbania o jego prawidłowy rozwój, dostrzegania i unikania zagrożeń.
- Przybliżenie tematyki związanej z kryzysami psychicznymi.
- Zrozumienie przez uczniów, że to oni sami w znacznym stopniu są odpowiedzialni za własne zdrowie.
- Uświadomienie uczniom własnych uczuć oraz kształtowanie umiejętności ich wyrażania.
- Propagowanie postaw bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z internetu,
- Zachęcanie młodych ludzi do przeciwstawiania się zjawisku cyberprzemocy,
- Promowanie inicjatyw młodzieży przeciwko mowie nienawiści i hejterstwu w internecie
- Uwrażliwienie uczniów na godność własną i godność drugiego człowieka.
- Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie oraz w psychice.
- Prezentacja talentów plastycznych i literackich uczniów.
EFEKTY DZIAŁAŃ
Nauczyciele:
- zostali zapoznani z założeniami i celami projektu „Szkoła Pozytywnych Myśli”,
- poszerzyli swoją wiedzę z zakresu tematyki bezpiecznego korzystania z Internetu, zagrożeń jakie występują w sieci,
- otrzymali informację gdzie i w jaki sposób szukać pomocy w przypadku kiedy sami zostaniemy ofiarami cyberprzemocy
- wzbogacili swoją wiedzę na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz wzmacniania uczniów w zakresie radzenia sobie z zagrożeniami zdrowia psychicznego,
- mieli możliwość wzajemnej wymiany posiadanej już wiedzy i doświadczeń w tym temacie.
- promowali wśród uczniów wartości zdrowia psychicznego,
- kształtowali postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych, kształtowali umiejętności radzenia sobie z emocjami.
- przeprowadzili lekcje wychowawcze z uczniami
Uczniowie:
- zostali wyposażeni w wiedzę na temat zdrowia psychicznego, radzenia sobie z zagrożeniami zdrowia psychicznego oraz umiejętności radzenia sobie z emocjami, zyskali umiejętności dbania o zdrowie psychiczne
- zostali wyposażeni w wiedzę na temat bezpiecznego korzystania z sieci, unikania zagrożeń i konsekwencji nieodpowiedniego korzystania z zasobów sieci
- otrzymali informację gdzie i w jaki sposób szukać pomocy w przypadku kiedy sami zostaniemy ofiarami cyberprzemocy
- mieli możliwość udziału w zajęciach i spotkaniach profilaktycznych oraz konkursach: plastycznym i literackim, co dało im możliwość podzielenia się swoją wiedzą i posiadanym doświadczeniem w tym temacie
u uczniów wypracowano postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych,
Rodzice:
- poszerzyli swoją wiedzę z zakresu tematyki bezpiecznego korzystania z Internetu, zagrożeń jakie występują w sieci, unikania zagrożeń i konsekwencji nieodpowiedniego korzystania z zasobów sieci,
- otrzymali informację gdzie i w jaki sposób szukać pomocy w przypadku kiedy sami zostaniemy ofiarami cyberprzemocy
- wzbogacili swoją wiedzę na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz wzmacniania swoich dzieci w zakresie radzenia sobie z zagrożeniami zdrowia psychicznego,
Działania związane z projektem były realizowane przy wsparciu, współudziale partnerów zewnętrznych:
- Komenda Wojewódzka Policji w Kielcach
- Komenda Powiatowa Policji w Jędrzejowie
- Centrum Edukacji „MERITUS”
Koordynatorami projektu były:
- p. Beata Standerska
- p. Renata Smagacz
Konkurs literacki zorganizowały i przeprowadziły:
- p. Magdalena Łabędzka – Piróg
- p. Beata Standerska
- p. Urszula Woźnica
Konkurs plastyczny zorganizowały i przeprowadziły:
- p. Magdalena Łabędzka – Piróg
- p. Beata Standerska
Dziękujemy uczniom za zaangażowanie i udział w konkursach oraz gratulujemy talentów.
Poniżej prezentujemy dzieła literackie i plastyczne naszej młodzieży