W bieżącym roku szkolny nasze liceum realizowało projekt „Szkoła Pozytywnych Myśli – Bezpieczeństwo Online”.

Projekt opierał się na kilku ważnych założeniach.

  1. Problemy ze zdrowiem psychicznym pojawiające się w dzieciństwie w znaczący sposób wpływają na rozwój człowieka i jego funkcjonowanie w dorosłym życiu.
  2. Szkoła ma istotny wpływ na zachowanie i rozwój dzieci i młodzieży.
  3. Nauczyciele mogą skutecznie promować zdrowie psychiczne.
  4. Kształtowanie umiejętności psychospołecznych jest możliwe i konieczne. Podstawowe umiejętności psychospołeczne można kształtować już u małych dzieci.

Celem głównym projektu było:

Wzmacnianie potencjału zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży poprzez przygotowanie nauczycieli i rodziców do podejmowania działań w obszarze zdrowia psychicznego.

Cele szczegółowe:

  1. wzbogacenie wiedzy nauczycieli na temat zdrowia psychicznego,
  2. wzmocnienie szkoły, nauczycieli, a docelowo uczniów w zakresie radzenia sobie z zagrożeniami zdrowia psychicznego,
  3. budowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych,
  4. kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami,
  5. promowanie wartości zdrowia psychicznego.

Przystąpienie do projektu oznaczało włączenie się w proponowane działania, wśród których znalazły się:

  • szkolenie wstępne dla koordynatorów szkolnych projektu;
  • warsztaty (tematyka do wyboru: bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w sieci, emocje i zachowania autoagresywne);
  • koordynowanie w szkole działań związanych z promocją zdrowia psychicznego;
  • przeprowadzenie spotkania informacyjnego dla rady pedagogicznej lub rodziców zgodnego z tematyką projektu;
  • opracowanie scenariusza zajęć dla uczniów w oparciu o tematykę projektu, przeprowadzenie tych zajęć oraz umieszczenie scenariusza na platformie projektu;
  • zorganizowanie i przeprowadzenie szkolnych działań związanych z promocją zdrowia psychicznego

Uczniowie:

  • zapoznali się z wiedzą na temat zdrowia psychicznego,
  • zyskali umiejętności dbania o zdrowie psychiczne,
  • wzięli udział w konkursach szkolnych.

Działania realizowane w naszej szkole w ramach projektu:

  1. Szkolenie nauczycieli – rada szkoleniowa „Szkoła Pozytywnych Myśli – Bezpieczeństwo online” – wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja (założenia i cele projektu, bezpieczeństwo w sieci, hejt, scenariusze lekcji wychowawczych)
  2. Multimedialne spotkanie profilaktyczne dla rodziców prowadzone przez pracownika Centrum Edukacji „MERITUS” nt. „Stop cyberprzemocy. Prawo w sieci internetowej”
  3. Realizacja projektu „STOP PRZEMOCY” – cykl spotkań uczniów kl. II b LO z uczniami SP i PG w Małogoszczu na temat stosowania agresji, przemocy rówieśniczej i cyberprzemocy oraz skutków takiego postępowania. – wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna.
  4. Spotkanie informacyjno – profilaktyczne z policjantem KWP w Kielcach i przedstawicielem platformy ALLEGRO nt. „Bezpieczne zakupy w sieci”.
  5. Spotkanie profilaktyczne z policjantem KPP w Jędrzejowie nt. „Bezpieczeństwo w sieci. Stop cyberprzemocy”
  6. Multimedialne zajęcia profilaktyczne dla uczniów prowadzone przez pracownika Centrum Edukacji „MERITUS” nt. „Stop cyberprzemocy. Prawo w sieci internetowej”
  7. Promocja zdrowia psychicznego poprzez wyeksponowanie tablicy informacyjnej dotyczącej tematyki bezpieczeństwa w sieci.
  8. Przeprowadzenie lekcji wychowawczych o tematyce bezpiecznego korzystania z Internetu, szacunku do innych i poszanowania godności drugiego człowieka, umiejętności komunikowania się między sobą, prawidłowego odczytywania swoich stanów emocjonalnych oraz rozwiązywania konfliktów:
  • Stop cyberprzemocy . Gdzie jest Mimi?”.
  • Bezpieczeństwo w sieci”.
  • Jak być bezpiecznym w sieci?”
  • Jak reagować na hejt?”
  • Hejt – mowa nienawiści”
  • Jak radzić sobie z emocjami?
  • Poczucie własnej wartości i godności”
  • Jak zbudować dobre relacje z innymi ludźmi?”
  • Konflikty – jak im zapobiegać, jak je rozładować?”
  • Sztuka porozumiewania się – bariery komunikacyjne”

9. Konkurs plastyczny pt. „HEJT – MOWA NIENAWIŚCI”

10. Konkurs literacki pt. „HEJT – MOWA NIENAWIŚCI”

Przeprowadzone konkursy miały na celu:

  1. Rozwijanie oraz pobudzanie aktywności i inwencji twórczej młodzieży.
  2. Zwrócenie uwagi społeczności szkolnej i przeciwdziałanie problemowi dyskryminacji wśród uczniów, przejawiającej się w rzeczywistej i internetowej mowie nienawiści i cyberprzemocy.
  3. Przybliżenie i zainteresowanie uczniów i młodzieży problematyką zdrowia psychicznego, dbania o jego prawidłowy rozwój, dostrzegania i unikania zagrożeń.
  4. Przybliżenie tematyki związanej z kryzysami psychicznymi.
  5. Zrozumienie przez uczniów, że to oni sami w znacznym stopniu są odpowiedzialni za własne zdrowie.
  6. Uświadomienie uczniom własnych uczuć oraz kształtowanie umiejętności ich wyrażania.
  7. Propagowanie postaw bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z internetu,
  8. Zachęcanie młodych ludzi do przeciwstawiania się zjawisku cyberprzemocy,
  9. Promowanie inicjatyw młodzieży przeciwko mowie nienawiści i hejterstwu w internecie
  10. Uwrażliwienie uczniów na godność własną i godność drugiego człowieka.
  11. Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie oraz w psychice.
  12. Prezentacja talentów plastycznych i literackich uczniów.

EFEKTY DZIAŁAŃ

Nauczyciele:

  • zostali zapoznani z założeniami i celami projektu „Szkoła Pozytywnych Myśli”,
  • poszerzyli swoją wiedzę z zakresu tematyki bezpiecznego korzystania z Internetu, zagrożeń jakie występują w sieci,
  • otrzymali informację gdzie i w jaki sposób szukać pomocy w przypadku kiedy sami zostaniemy ofiarami cyberprzemocy
  • wzbogacili swoją wiedzę na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz wzmacniania uczniów w zakresie radzenia sobie z zagrożeniami zdrowia psychicznego,
  • mieli możliwość wzajemnej wymiany posiadanej już wiedzy i doświadczeń w tym temacie.
  • promowali wśród uczniów wartości zdrowia psychicznego,
  • kształtowali postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych, kształtowali umiejętności radzenia sobie z emocjami.
  • przeprowadzili lekcje wychowawcze z uczniami

Uczniowie:

  • zostali wyposażeni w wiedzę na temat zdrowia psychicznego, radzenia sobie z zagrożeniami zdrowia psychicznego oraz umiejętności radzenia sobie z emocjami, zyskali umiejętności dbania o zdrowie psychiczne
  • zostali wyposażeni w wiedzę na temat bezpiecznego korzystania z sieci, unikania zagrożeń i konsekwencji nieodpowiedniego korzystania z zasobów sieci
  • otrzymali informację gdzie i w jaki sposób szukać pomocy w przypadku kiedy sami zostaniemy ofiarami cyberprzemocy
  • mieli możliwość udziału w zajęciach i spotkaniach profilaktycznych oraz konkursach: plastycznym i literackim, co dało im możliwość podzielenia się swoją wiedzą i posiadanym doświadczeniem w tym temacie
  • u uczniów wypracowano postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych,

Rodzice:

  • poszerzyli swoją wiedzę z zakresu tematyki bezpiecznego korzystania z Internetu, zagrożeń jakie występują w sieci, unikania zagrożeń i konsekwencji nieodpowiedniego korzystania z zasobów sieci,
  • otrzymali informację gdzie i w jaki sposób szukać pomocy w przypadku kiedy sami zostaniemy ofiarami cyberprzemocy
  • wzbogacili swoją wiedzę na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz wzmacniania swoich dzieci w zakresie radzenia sobie z zagrożeniami zdrowia psychicznego,

Działania związane z projektem były realizowane przy wsparciu, współudziale partnerów zewnętrznych:

  • Komenda Wojewódzka Policji w Kielcach
  • Komenda Powiatowa Policji w Jędrzejowie
  • Centrum Edukacji „MERITUS”

Koordynatorami projektu były:

  • p. Beata Standerska
  • p. Renata Smagacz

Konkurs literacki zorganizowały i przeprowadziły:

  • p. Magdalena Łabędzka – Piróg
  • p. Beata Standerska
  • p. Urszula Woźnica

Konkurs plastyczny zorganizowały i przeprowadziły:

  • p. Magdalena Łabędzka – Piróg
  • p. Beata Standerska

Dziękujemy uczniom za zaangażowanie i udział w konkursach oraz gratulujemy talentów.

Poniżej prezentujemy dzieła literackie i plastyczne naszej młodzieży

 

 

Share This

Dołącz

Podziel się wpisem!