5 kwietnia 2019r. odbyło się podsumowanie TKJ, którego hasło brzmiało: „Wolność i niepodległość języka to wolność i niepodległość umysłu”.

             W pierwszej części spotkania prowadzące, Weronika Celejowska i Martyna Nowakowska, zaprosiły 2-osobowe zespoły klasowe do konkursu polegającego na rozpoznaniu utworów poetów i pisarzy walczących podczas zaborów o niepodległość naszej mowy ojczystej. Literatura przejęła wtedy rolę państwa w kształtowaniu umysłów Polaków, w kultywowaniu tradycji narodowej. Okazało się wtedy, że słowo może mieć wielką moc i stanowić potężną broń.

              Zuzia Polak z dużym zaangażowaniem wyrecytowała fragmenty: hymnu Alojzego Felińskiego „Boże, coś Polskę…”, „Reduty Ordona” Adama Mickiewicza, pieśni „Rota” Marii Konopnickiej oraz noweli Henryka Sienkiewicza „Latarnik”, kiedy główny bohater ze wzruszeniem czyta „Inwokację” z „Pana Tadeusza”. Najlepiej w rozpoznaniu tekstów poradziła sobie drużyna z kl. III a, II miejsce – III b i II b, III – I b i II a, a IV – I a.

              W dalszej części dziewczęta poinformowały, jak zmieniało się znaczenie języka ojczystego po odzyskaniu niepodległości. Wspomniały o skamandrytach – ulubieńcach publiczności literackiej 20 – lecia międzywojennego, których poezja bliska była codzienności, teraźniejszości, o futurystach – odrzucających normy gramatyczne i ortograficzne, o „poetach przeklętych” – buntujących się przeciwko ustrojowi komunistycznemu za pomocą prowokacji obyczajowych i estetycznych. Przywołały też poetów moralistów Zbigniewa Herberta i Czesława Miłosza, który przekonywał: „Piękny jest ludzki rozum i niezwyciężony”. Prowadzące przekazały najważniejsze informacje o Gustawie Herlingu – Grudzińskim – rok 2019 został ogłoszony Jego imieniem.

Na zakończenie Martyna i Weronika przypomniały, jakie zadania wykonywali uczniowie w związku z TKJ.

  • Podawali skojarzenia dotyczące wolności słowa i wolności umysłu – najczęściej dotyczyły one możliwości wyrażania uczuć, emocji oraz prawa do przedstawiania własnych poglądów.

  • Rozpoznawali karykatury polskich literatów. Bezbłędnie to zadani wykonały: z kl. Ia – K. Łabędzka i D. Helman, z kl. II a – W. Celejowska, z kl. II b – W. Baran, P. Fatyga, D. Stępień, P. Łazarska, Z. Polak.

  • Głosowali na najpiękniejszy utwór o tematyce patriotycznej. W plebiscycie zwyciężyła „Rota”, II miejsce zajął „Latarnik”. Wśród własnych propozycji, najwięcej podali ich uczniowie z kl. I b, znalazł się „Pan Tadeusz” – to III miejsce.

  • 13 marca w bibliotece głośno czytali wybrane przez siebie teksty – uczniowie kl. II a , II b, i III b przypomnieli fragmenty utworów m. in. K.K. Baczyńskiego, W. Szymborskiej, K. Wojtyły.

  • 25 marca w Kielcach odbył się VII Wojewódzki Konkurs Recytatorski „Spotkanie ze słowem” – „Bohaterów” reprezentowały na nim: Amelia Włodarczyk i Jlia Dudek; Amelka została wyróżniona – Gratulujemy!

           Podsumowanie TKJ w naszym liceum pięknie wzbogaciły wokalistki: Nikola Kołda, Julia Blicharska oraz Wiktoria Piechowska. W ich wykonaniu usłyszeliśmy piosenki Anny Jantar, Kory i Perfektu, które stanowiły ciekawe uzupełnienie przekazywanych wiadomości o tym, że „SŁOWA MAJĄ MOC!”.

                                                                                        Organizatorkami TKJ były: U. Woźnica i W. Frączek

Share This

Dołącz

Podziel się wpisem!